Wat wij doen als mondhygiënist

De deskundigheid van de mondhygiënist ligt vooral op het gebied van het voorkomen van problemen in uw mond (preventie). Daarnaast voert de mondhygiënist ook taken uit gericht op de genezing (curatieve taken), zoals het behandelen van tandvleesaandoeningen. De mondhygiënist zorgt ervoor dat uw gebit en tandvlees in optimale conditie blijven en leert u hoe u uw mond zelf gezond en fris kunt houden.

Voorbeeld van werkzaamheden van een mondhygiënist zijn

Curatief

• Het uitvoeren van een volledige gebitsreiniging (zowel boven als onder het tandvlees), waarbij plak, tandsteen en aanslag worden verwijderd en de worteloppervlakken gladgemaakt.
  • Het uitvoeren van preventieve behandelingen waaronder het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen (bijv. fluoride)
  • Het uitvoeren van een mondonderzoek en/of het doen van bacteriologisch onderzoek.

Preventief

• Het geven van uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen (zoals parodontitis) en het effect van voedingsgewoonten op het gebit.
  • Het geven van uitgebreide voorlichting over gebitsverzorging.

Wanneer is een bezoek aan te raden?

Uiteraard is het verstandig om zo jong mogelijk én regelmatig naar een mondhygiënist te gaan voor een preventieve behandeling.

Maar juist in de volgende gevallen is een bezoek aan te raden.

• Als uw tandarts of andere zorgverlener dat adviseert
  • Als u problemen in uw mond wilt voorkomen en zelf wilt werken aan een frisse adem en een gezonde mond
  • Als u tandsteen of aanslag op uw gebit heeft
  • Als tanden of kiezen los gaan staan
  • Als u regelmatig nieuwe gaatjes krijgt
  • Als u wel eens last heeft van bloedend tandvlees
  • Als het tandvlees rood en gezwollen is en niet meer strak om de tanden en kiezen sluit.
  • Als u regelmatig een slechte adem heeft
  • Als u gevoelige tandhalzen of teruggetrokken tandvlees heeft
  • Als mondverzorging om wat voor reden dan ook een probleem is